6 redenen waarom de Damiaanactiedag 2.0 een klepper was (al zeggen we het zelf)

Zaterdag 21 november 2020 organiseerden we onze eerste Damiaanactiedag volledig digitaal. Vrijwilligers, donateurs, partners, collega’s, … iedereen keek vanuit zijn of haar luie zetel anderhalf uur Damiaanactie-tv. Zelfs vanuit Italië, Niger, de Democratische Republiek Congo en Burundi werd er gekeken.

Was jij er niet bij? Geen nood, je kunt alles herbekijken.
Waarom onze digitale Damiaanactiedag een klepper van formaat was:

1) Voor het eerst: een goodie box in je brievenbus

We konden jullie geen drankje ter plaatse aanbieden, dus brachten we dat drankje tot bij jullie. Samen met onze partners stelden we een Damiaan Family Box samen met thee, chocolade, speculoos en een herbruikbare bamboebeker. Dit om jullie te bedanken voor jullie steun en inzet. Bedankt aan onze partners: Tilman, Newtree, en de boerderij Nos Pilifs!

2) Lama’s en babbelboxen: ons educatief pakket

Jullie zaten er misschien op te wachten: ons educatief pakket 2021. Anders dan anders, omdat we door covid-19 voor het eerst niet overzee konden filmen. We kwamen tot een heel nieuw concept: wat als onze collega’s in de programmalanden oude bekenden opzoeken? En wij kinderen in België in een babbelbox kennis lieten maken met hen? Zo geschiedde. Leerkrachten uit het 1ste en 2de leerjaar gingen richting Bolivia en ontdekten Pachalama. De lama die àlles weet (en dat ook heel graag laat zien). Ons educatief pakket, vanaf nu online: www.damiaanactie.be/scholen

3) Van Damiaan tot Damiaan

“Bedankt voor alle berichten, jullie maken ons steeds sterker” – Constant Bushiri, Kinshasa

Kennen jullie Junior nog, van onze campagne 2007? Junior leefde op straat en had lepra. Damiaanactie behandelde hem en Constant Bushiri, verpleger bij Damiaanactie adopteerde hem. Maar daar stopt zijn verhaal niet. Eenmaal genezen, hielp Damiaanactie hem zijn studies te betalen. Vandaag is Junior aan de slag in de kliniek CEDA (Centre d’Excellence Damien) in Kinshasa. En hij startte zijn eigen organisatie op om mensen te sensibiliseren rond lepra. Een paar maanden geleden werd hij ook nog eens trotse vader van een zoontje met de naam …. (wie raadt zijn naam?)

4) Actieve opsporing: het thema van onze campagne

Zoals dr. Tine Demeulenaere het goed uitlegde tijdens onze salonsessie: tijdens actieve opsporing gaan de teams van Damiaanactie van deur tot deur om mensen met leprasymptomen zo snel mogelijk op te sporen. Want iemand die niet (of niet op tijd) weet dat hij of zij besmet is, kan handicaps voor het leven ontwikkelen. Iedere 50 minuten raakt iemand levenslang gehandicapt door lepra. Laten we samen fondsen werven tijdens onze januaricampagne en ervoor zorgen dat onze teams nóg meer mensen tijdig kunnen opsporen. Laten we lepra samen ontmaskeren. Onze tekenaar-in-huis voor de dag, Juan Mendez, maakte een hapklare tekening over actieve opsporing.

5) Muziek, dans & duurzaamheid

Omdat we af en toe ook wel eens over iets anders praten dan over lepra: de Belgische muziekgroep Fùgù Mango bracht 2 liedjes, en we maakten een video over zero waste. Of hoe je zonder afval te maken door het leven gaat. Als laatste bracht Nina Comhaire, dochter van onze projectmanager Luc Comhaire, een dansworkshop. Dansen maar!

6) Positieve feedback

Ook al hebben we getwijfeld om een digitale Damiaanactiedag te brengen -“zouden mensen wel inloggen? Zou dit niet te moeilijk zijn?” – zijn we toch enorm blij met het resultaat. We kregen heel veel positieve feedback. Bedankt aan iedereen die keek, die ons steunde en motiveerde. We zijn blij dat we samen met jullie onze januaricampagne van 29, 30 en 31 januari 2021 kunnen aftrappen!

“Bravo voor jullie creativiteit en dynamiek. Dat is Damiaanactie!!” – Damien

“Fantastisch, ik heb alles van A tot Z gevolgd en voor het eerst was ik letterlijk geplakt aan mijn pc. Bravo aan alle organisatoren. Jullie eerste keer, maar zeker geslaagd!”
– Maryse

“Het was geweldig. Wij hebben van begin tot einde gevolgd. Gefeliciteerd!” – Annie, Lumumbashi

“Mooie presentatie. Niet evident om last-minute tijdens de lockdown zo’n evenement op poten te zetten. Dank jullie wel.”
– Muriel

“Dank jullie wel, het was top top top! Efficiënt – pertinent – compleet – innovatief, … Bravo aan het hele team. En welkom bij Damiaanactie, Pachalama!” – Sylvie

“Een gemotiveerd team dat hard gewerkt heeft. Fijn ook dat wij Junior en Constant opnieuw konden zien dankzij jullie. Ik ben klaar voor de nieuwe campagne ! » – Albert

En last but not least: dank je wel aan Mik en Jan van MyImpacts, en aan het hele technisch team om dit project in goede banen te leiden.

Vorige Volgende