Integriteit
De belangrijkste waarden van Damiaanactie zijn pluralisme, onafhankelijkheid, integriteit, verantwoordelijkheid en respect. Damiaanactie definieert zich als een non-profitorganisatie die openstaat voor iedereen en alle vormen van discriminatie weigert. Ze is onafhankelijk op politiek, religieus en financieel vlak.
In juni 2018 ondertekende Damiaanactie het Charter Integriteit voor de Belgische ontwikkelingssamenwerking en verbond zich ertoe instrumenten in te voeren om de integriteit, de transparantie en de ethiek zo goed mogelijk te garanderen.
Sommige van deze mechanismen bestaan al langer. Er worden regelmatig audits uitgevoerd, intern op het hoofdkantoor van Damiaanactie en extern in de programmalanden. Damiaanactie is eveneens lid van de Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving (VEF).
In het kader van ons integriteitsbeleid hebben we een ethische code opgesteld. Hierin staan de algemene beginselen en de verbintenissen die alle medewerkers en de verschillende belanghebbenden van Damiaanactie moeten volgen.
Hebt u een vraag omtrent integriteit? Of bent u getuige of slachtoffer van een integriteitsprobleem? U kunt dit per e-mail aan ons melden: ethics@damiaanactie.be.
Elke melding wordt nauwgezet en vertrouwelijk behandeld. Om in aanmerking te worden genomen, moet de melding te goeder trouw gebeuren en gedetailleerde informatie bevatten over het incident of de melding: feiten, locaties, datums of andere relevante gegevens.
Indien de melding aan de voorwaarden voor een klacht voldoet, start onze klachtenbeheerder de klachtenbehandelingsprocedure conform de ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’ goedgekeurd door het Europees Parlement (AVG 2016/679) en alle andere wetten die van toepassing zijn.
Rapportering 2024
In 2024 ontving Damiaanactie een melding over een schending van de financiële en morele integriteit in een van haar projecten. Deze melding werd opgevolgd en leidde tot een onderzoek. Deze zaak loopt nog.
In 2025 zetten we onze inspanningen op het gebied van integriteit voort en werken we aan communicatie, sensibilisering en het beheer van meldingen in al onze kantoren.